Tekstboken 2011 i forhold til Kirkeårets tekster 1977
1977 -
Julenatt/ottesang: Jer 23,5-6 om den rettferdige
spire er tatt ut, men er motivene er ivaretatt i flere GT-tekster i adventstiden.
Se også Jer 33,15 på MB II. 1 Joh
1,1-3 er utvidet med vers 4 om den fullkomne glede. Det fullstendige
juleevangeliet, som nå leses på julaften, er byttet ut med Josef-fortellingen
Matt 1,18-24.
2011:
Mika 5,1-4a er hentet fra Julaften. Matt 1,18-24 er hentet fra Tilleggstekst
i 1977, og har fått vers 25 i tillegg, et vers som tidligere underlig nok har
vært sløyfet.
Overlappinger
i 2011: Mika 5,1-4a leses også på 4sia II. 1 Joh
1,1-4 leses også på Julaft A og Kyndel A. Matt
1,18-25 leses også på 4sia III og overlapper med vers 20b-21 på Nydag II.
|
Prekenelementer
Josefs budskapsnatt
Hvordan kan vi
huske en som aldri sa et ord? Teksten gjør at denne julenatten utfyller Maria
budskapsdag. Hun har sin budskapsdag og Josef har sin budskapsnatt. Gud talte
til Josef mens han drømte.
Vi
vet så mye om Maria, og vi kan så mye av det hun sa. Vi kjenner ikke til et
eneste ord som Josef har sagt. Men vi vet nok om ham til å si at vi kjenner
ham. Han var en stødig og lovlydig mann. Han brøt ikke forlovelsen med Maria,
selv om han ikke var far til barnet hun ventet. Han dro til innskrivningen i
Betlehem med Maria, selv om det ble en slitsom reise. Josef var der hele
tiden. Han gjorde det som var rett. Og det rette han gjorde, var godt. Og han
tok hensyn. Han var ryggraden i familien. Josef vekker respekt. Vi kjenner at
historien og familien bæres av slike mennesker.
|