Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
||||
09 - Romjulssøndag |
||||
Salme 1,1-6 De to veier 1 Tim 3,16 Gudsfryktens mysterium Matt 2,13-15 Flukten til Egypt |
2 Mos 1,15-21 Jordmødrene fryktet Gud Apg 7,17-22 Moses var full av kraft Luk 2,36-38 Profeten Anna fortalte om
barnet |
Jes 66,10-13 Gled dere med Jerusalem Rom 11,33-36 Hvor ufattelige hans veier Luk 2,25-35 Simeons lovsang |
||
Fortelling: Luk 2,22-40 Jesus blir båret
frem i tempelet Poetisk tekst: Salme 71, 4 / 6 / 7
Omkved: v 2 Du dro meg fram av mors liv |
||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
|||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten |
En
ny menighetsutgave av Egnet for hjemmet, skolen og KONFIRMANTUNDERVISNINGEN. Oversettelse og presentasjoner 149 kroner. Bestilles fra www.delkforlaget.no |
|||
Tekstboken 2011 i forhold til Kirkeårets tekster 1977
1977 - Søndag
etter jul: Jes 63,7-9 om Herrens velgjerninger og frelse, er tatt ut. Gal
4,4-7 er flyttet til MB I. Luk 2,25-38 er fordelt på Romj
II om Anna og Romj III om Simeon. Jes 2,2-5 er
flyttet til 2sia III og starter med vers 1. Kol 2,8-10 er tatt ut. Joh 1,16-18 er flyttet til 3siå III og starter med vers
15. 2011: Det er fire nye tekster: Salme
1,1-6; 2 Mos 1,15-21; Apg 7,17-22; Jes 66,10-13. 1
Tim 3,16 er hentet fra KrÅp II. Matt 2,13-15 er hentet
fra Sejul T. Rom 11,33-36 er hentet fra Treen I. Overlapping: Luk 2,25-35 overlapper
med Luk 2,22-40 på Kyndel III. Rom 11,33-36 overlapper med Treen II. |
||||
Prekenelementer
Jødefolket som tegn eller tjener? Det er to stikkord
som er nødvendige når vi snakker om jødefolket: tegn og tjener. Mange er
opptatt av jødefolket som et tegn, for eksempel at en del av jødefolket er
samlet i det gamle Jødeland. Men
jødefolket er ikke bare et tegn i verdenssamfunnet. Gud har mye større
oppgaver for dette folket enn å være et tegn. Gud har skapt dette folket til
å være hans tjener. Og han har bevart dette folket, også i tider hvor de har
vært langt borte fra sin bestemmelse. Likesom
Jesus vil frelse oss enkeltmennesker tilbake til vårt rette element, vil han
frelse jødefolket tilbake til Guds hensikt med dem, nemlig å bringe Guds
velsignelse til alle andre folkeslag. Nøkkelordet her er Guds kall til
Abraham: I deg skal alle slekter på jorden velsignes. 1 Mos 12,3 I dette nøkkelordet om jødefolket
ligger det et kall til å velsigne Abrahams ætt. Det betyr ikke at vi skal
godta alt de gjør. Vi skal ikke overse deres brudd på Guds gode vilje. Tvert
i mot! Vi skal gjøre alt vi kan for å lede dem tilbake til Guds hensikt og
mål med dette folket. Det
er ikke nok!
Gud skapte
jødefolket med Abraham som stamfar for at det skulle bringe velsignelse til
alle oss andre folkeslag på jorden. Jødefolket var og er naturlig nok stolte
av å være Guds utvalgte folk, men de glemte fort sitt oppdrag. Derfor må de
minnes om sin misjon. Legg merke til hva Gud sier til dem gjennom profeten
Jesaja: Det er ikke nok at du er min tjener som skal reise opp igjen Jakobs
stammer og føre de bevarte av Israel tilbake. Jeg gjør deg til et lys for
folkeslag, så min frelse kan nå til jordens ende. Jes 49, 6 Denne profetien er fremdeles aktuell
å holde fram for jødefolket. Jødedommen er den eneste av verdensreligionene
som har misjon som fremmedord, - ja, det er nærmest et skjellsord. Jødene
ønsker ikke å utbre sin tro til andre enn dem som er født som jøder. Messiashemmeligheten
På Jesu tid
levde forventningen om en politisk Messias, en frelserkonge som skulle befri
jødefolket og gjenreise staten Israel. Jesus forbød disiplene å bruke
Messias-tittelen når de fortalte andre om ham. (Mark 8,29-30) Antagelig var
han redd for at folket ville presse ham inn i sine politiske forventninger,
og gjøre ham til konge med makt. (Joh 6,15) Men til
sine venner sa han åpent at han var den Messias som skulle komme. (Joh 4,25-26) Det var tydelig at Jesus ikke kom
bare for å gjenreise en stat, og gjenreise jødefolkets selvfølelse. Han kom
for å gjenreise jødefolkets oppdrag: å bringe velsignelse og frelse til alle
folkeslag. |
||||