Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til LA TEKSTENE TALE |
||||
13 - 2. søndag i åpenbaringstiden |
||||
Jes 42,1-6 Herrens tjener, et lys for
folkene Apg 18,24-19,7 Johannes' dåp og kristen dåp Matt 3,13-17 Jesus blir døpt |
2 Mos 1,22-2,10 Moses blir født Ef 1,7-12 Guds viljes mysterium Mark 1,3-11 Døperen og Jesu dåp |
Jes 53,6-9 Han har båret deres synder Kol 1,15-20 Skapelse og forsoning Joh 1,29-34 Guds lam bærer verdens synd |
||
Fortelling: Matt 3,13-4,11 Jesus blir
døpt og fristet Bibelsk salme: Jes 12,1b.2b.3.4b.5.6a Med
glede skal dere øse vann fra frelsens kilder |
||||
Gå til prekener: |
Andre ressurser til dagens
tekster og tema: |
|||
· Klikk på årstallet under teksten |
||||
Til Matt 3,15: Å oppfylle all rettferdighet - et
innholdsmettet uttrykk Når noen gir en
annen et løfte, er det urettferdig å ikke oppfylle det, selv om det er et
løfte om en ufortjent gave. Guds pakt er en nådepakt, et løfte om en
ufortjent gave, en forpliktelse til å vise nåde og kjærlighet. Da Jesus ba om Johannesdåpen,
omvendelsesdåpen, var det et tegn på at han gikk mot Golgata for å sone alle
menneskers synd. Slik er denne dåpen et ledd i et rettferdig oppgjør med
folkets synd og verdens synd. Til Joh 1,29-34: God
markedsføring? Jeg tror de
fleste av oss har ganske tydelige meninger om hvordan en prest skal oppføre
seg, eller om hva som skal til for å høre på en som vil fortelle om Gud. Noen
ganger kan det være sunt å tenke igjennom hvorfor vi har de idealene vi har.
Vi kan så lett bli overlegne, og tenke at det vi mener, det bør gjelde for
hele verden og alle mennesker gjennom historien. Meningene våre er sikkert
gode meninger for vår tid, men det kan komme andre tider. Johannes døperen
opplevde at folk kom strømmende for å høre ham, og han ledet mange mennesker
til Jesus. Er det resultatene som teller? Eller er det viktigere at Johannes
passer med våre meninger? (Matt 3,1-7) De fleste synes
vel at en prest bør være ute blant folket, og leve nær menneskene han skal
forkynne for. Døperen
Johannes stilte seg opp ute i ørkenen og forkynte. Og folket strømmet ut for
å høre ham. De fleste synes
vel at en prest bør ikke kle seg altfor gammeldags. Døperen
Johannes kledde seg sånn som profeten Elia, som levde 850 år før ham. Han
gikk i en lodden kappe og hadde et lærbelte rundt livet. (2 Kong 1,8) De fleste synes
vel at en prest bør være ganske alminnelig. Døperen
Johannes hadde sære matvaner: han spiste gresshopper og villhonning. De fleste synes
vel at en prest bør bruke en alminnelig stemme, og ikke skrike og bruke all
slags fakter. Døperen
Johannes ropte ut sitt budskap: «Vend om!» De fleste synes
vel at en prest bør snakke forståelig. Døperen
Johannes sa: «Se Guds lam, som bærer bort verdens synd!» Er det det de kaller
Kanaans språk? Og han fortsatte: «Etter meg kommer det en mann som er kommet
før meg, for han var til før meg.» Hvem kan begripe noe sånt? De fleste synes
vel at en prest bør vite hva han snakker om. Døperen
Johannes sa: «Jeg kjente ham ikke.» To ganger sier han det i teksten vår i
dag. De fleste synes
vel at en prest bør møte alle med vennlighet, særlig de som kommer til dåp,
og i hvert fall ikke snakke om helvete. Døperen
Johannes sa til fariseerne og saddukeerne som kom for å bli døpt: «Ormeyngel!
Hvem har lært dere hvordan dere skal slippe unna den kommende vrede?» Det er
heldigvis ikke slik at døperen Johannes settes opp som forbilde for alle
kristne forkynnere! Paulus skriver: «La alle merke at dere er vennlige!» Fil
4,5 «En menighetsleder skal være gjestfri, elske det gode, være besindig,
rettskaffen og gudfryktig og herre over seg selv.» Tit 1,8 Men døperen Johannes er et
uregelmessig verb. Han brøt alle regler for god markedsføring! Tilstrømningen
av folk den gang er en påminnelse til oss i dag, at vi ikke må ha overdreven
tiltro til våre egne idealer og vurderinger. Vi skal gjøre så godt vi kan, og
løfte opp de idealer vi synes er aller best i vår tid. Men så må vi holde
døren åpen for de generasjonene som kommer etter oss, og vise respekt for dem
som er gått foran oss. |
||||