Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
||||
14 - 3. søndag i åpenbaringstiden / 69 27. søndag i
treenighetstiden |
||||
1 Mos 1,26-31 Mann og kvinne i Guds bilde 1997 1997-komm 2004 tekstgj-2014 Åp 21,1-6 En ny himmel og en ny jord Joh 2,1-11 Bryllupet i Kana |
Jes 55,1-3 Alle som tørster, kom hit Åp 22,16-17 Livets vann Joh 4,4-26 Kvinnen ved brønnen |
2 Mos 3,13-15 Jeg er den jeg er 1 Kor 8,5-6 For oss er det én Gud Joh 1,15-18 Han har vist oss hvem Gud er |
||
Fortelling: Luk 2,40-52
Jesus som tolvåring i templet Poetisk tekst: Salme 36, 6
/ 8 / 9
Omkved: v 10 Hos deg er livets kilde |
||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
|||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten · Prekenelementer til
denne dagen · Oversikt over andre
prekensider |
· . |
|||
Tekstboken 2011 i forhold til Kirkeårets tekster 1977
1977 - 2. søndag etter Kristi
åpenbaringsdag: Tre tekster er tatt ut: 2 Mos 33,18-23 om Moses som ber om å
få se Herrens herlighet, er tatt ut, men en lignende fortelling har vi i 1
Kong 19,3b-13 på Sfpi III. Tit 2,11-14 om at Guds
nåde oppdrar oss til et folk som med iver gjør gode gjerninger, er tatt ut,
men er delvis ivaretatt ved Ef 5,1-2.8-11 på 3sif I. Jer
17,12-14 - frels meg du, så blir jeg frelst - er også tatt ut. Åp 22,16b-17 er ført videre i andre rekke, men hele vers
16 er med. 2011:
1 Mos 1,27-31 er hentet fra 21sepi I, men har fått med vers 26. Åp 21,1-6 er hentet fra tilleggstekst på AH. Jes 55,1-3
var tilleggstekst på denne dagen. 2 Mos 3,13-15 er henter fra 22sepi I. 1 Kor
8,5-6 var tilleggstekst på 22sepi. Joh 1,16-18 er
hentet fra Sejul II, men har fått med vers 15. Overlappinger
i 2011: Jes 55,1-3 overlapper med vers 1-7 på 2sif III. Åp
22,16-17 overlapper med vers 12-17 på 6siå III. |
||||
Prekenelementer
Til Joh 4,4-26:
Kvinnen ved brønnen Kvinnen ved Sykars
brønn hadde en skarp tunge og en drepende sosial intelligens. Hun lurte seg
behendig unna Jesu fremstøt, og dreide den nærgående samtalen inn i lure
teologiske diskusjoner, som hun visste ville irritere enhver jøde. Og så var
hun ganske utfordrende. "Jeg har ingen mann," sier hun. Svaret kan
høres som en frekk flørt, siden hun var der - helt alene - med en mann:
"Jeg er ledig!" Jeg
husker en scene fra filmen om Hans Nielsen Hauge. Han var satt i arresten på Sundre oppe i Ål. Så hentet lensmannsfrua inn en av
dalens løse fugler, og sendte henne inn til Hauge. Jenta gjorde som hun var
bedt om, og smøg seg opp på Hauges fang. Da sier Hans Nielsen Hauge:
"Vet du ikke at Gud har tenkt at du skal bli Kristi brud?" Så var
det duket for frelsens under der i arresten. Kvinnen ved brønnen var
like kløktig som lensmannsfrua på Ål. Og likevel: Midt i denne kronglete
samtalen med Jesus, vokser det frem en erkjennelse: «Jeg ser at du er en profet… Jeg vet at Messias skal komme, og når han kommer,
skal han si oss alt.» Og så sier Jesus de forløsende ord: «Det er jeg, jeg
som taler med deg.» At Jesus
orker!
Det var Jakob som ga byen denne brønnen,
to tusen år før Kristus. Jakob, som en gang sloss med Gud selv, og sa:
"Jeg slipper deg ikke før du velsigner meg!" (1 Mos 32,26) Og Gud
gav seg, - og gav Jakob et nytt navn: Den som kjemper med Gud! Det er litt av
et navn! Isra-el. Vi merker at kvinnen ved brønnen
har noe av Jakobs guts og pågangsmot overfor Gud og mennesker! Vi
møter flere slike kvinner i Det nye testamentet. Oppe i nord, i grenseområdet
mot Syria, var det en kvinne som kranglet seg til helbredelse av datteren,
selv om turen ikke var kommet til de andre folkeslagene enda. Og Jesus roste
henne for hennes tro! Matt 15,21-28 Og tenk på Marta. Flere ganger merker vi
hvordan hun styrte sine omgivelser ved å gi vond samvittighet: "Bryr du
deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene?" Luk 10,40
Og den såre og sårende anklagen da Lasarus var død: "Hadde du vært her,
da var min bror ikke død!" Joh 11,21 Jeg
må innrømme at jeg sliter med å takle slike anmassende mennesker! Jeg får
mest lyst til å trekke meg unna. Derfor beundrer jeg Jesus: At han orker! Jesus
orker! Det betyr at det er håp for deg som føler at bitterheten din støter
andre fra seg. Men det er også håp om at vi andre kan få noe av Jesu sinnelag
og pågangsmot, så vi orker å nærme oss bitre mennesker. Jeg
gikk på kurs på et sykehus en gang, sammen med noen andre prester. Vi fikk
ansvar for hver vår avdeling, og ble etter hvert kjent med pasientene, - på
godt og vondt. En gang snakket vi om hva vi skulle gjøre når vi fikk motvilje
mot en pasient. Da var det en som sa: "Jeg gjør det sånn at jeg stopper
et par sekunder før jeg banker på døra. Og så sier jeg: 'Herre, du vet at jeg
ikke kan fordra han som ligger der inne. Men nå skal jeg inn og gjøre
tjeneste for deg! Amen!' Så er jeg klar til å gå inn." Til Joh 4,14: Levende
vann, se Pinseaften |
||||