Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
||||
15 - 4. søndag i åpenbaringstiden / 68 26. søndag i
treenighetstiden |
||||
Salme 146,1-10 Herren åpner blindes øyne Rom 16,25-27 Mysteriet er kommet for dagen Luk 18,35-43 Den blinde ved Jeriko |
2 Mos 3,10-12; 4,10-16 Hvem har gitt mennesket munn? Rom 9,20-24 Jeg viser godhet mot den jeg
vil Joh 9,1-7.35b-38 Mannen som var født blind |
Ordsp 14,21-22.25.31 Stakkaren og skaperen Fil 1,20 At Kristus skal bli opphøyd Luk 13,10-17 Jesus helbreder |
||
Fortelling: Luk 18,35-43
Den blinde ved Jeriko Poetisk tekst: Salme 102,
16 / 17 / 18 Omkved: v 19b Herren vil vise seg i sin herlighet |
||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
|||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten |
I
desember 2018 kommer en ny menighetsutgave av Egnet for hjemmet, skolen og
konfirmantundervisningen. Oversettelse og presentasjoner 149 kroner. Bestilles fra www.delkforlaget.no |
|||
Tekstboken 2011 i forhold til Kirkeårets tekster 1977
1977 - 3. søndag etter Kristi
åpenbaringsdag: 2 Kong 5,1-5.9-15 er flyttet til Enh
F. Rom 1,16-17 er flyttet til Såm I og 13sit III. Joh 4, 46-54 om offiseren i Kapernaum er tatt ut, men
parallellen Matt 8,5-13 er lagt til 18sit II. Jes 49,1-6 er flyttet til KrÅp II og har fått med vers 7. Gal 2,19-20 om å være
korsfestet med Kristus er tatt ut. Joh 4,27-42 er
flyttet til 13sit III og har der vers 27-30 og 39-43. 2011:
Salme 146,1-10 er hentet fra 15sepi I. Rom 16,25-27 var tilleggstekst på
4sia. Luk 18,35-43 er hentet fra Fastel I. Jesu
lidelsesvarsel og den blinde er altså delt i to tekster. 2 Mos
3,10-12;4,10-16 har hentet 3,11-12 fra 22sepi I, men er ellers ny tekst. Rom
9,20-24 er ny tekst. Joh 9,1-7.35b-38 er hentet fra
20sepi II. Ordspr 14,21-22.25.31 er ny tekst. Fil
1,20 er hentet fra 19sepi II. Luk 13,10-17 var tilleggstekst 18sepi. Overlapping:
Fil 1,20 leses også på 17sit III, men har der vers 20-26. |
||||
Prekenelementer
Til Joh 9,1-7.35b-38:
Er det en mening med alt som skjer? Dette er et spørsmål som griper dypt ned
i følelsene hos den enkelte av oss. Vi er inne i lidelsens mysterium. Men
også inn i mysteriene er det lysstråler. Noe kan vi vite, selv om mye er
skjult. "Det er en mening med alt som skjer," sier noen. Det er en
farlig tanke. En slik tanke kan lede oss til den tro at det er én mening med
alt som skjer, og den meningen ligger hos Gud. Da er det godt at vi har Det
gamle testamente. Det gamle testamente er en lang historie om mennesker som
handler på tvers av Guds planer, og gjør det som ikke var Guds mening. Jesus
snakket om Pilatus som drepte noen galileere mens de holdt på å ofre. Var det
Guds mening? Nei, det ansvaret må Pilatus ta! Luk 13,1-5. Så lenge vi er i
denne verden, er vi utsatt for andre menneskers synd, og våre synder kan gå
ut over andre mennesker. Det er vårt ansvar og ikke Guds. Han har sagt hva
han vil og han mener. Noen
ulykker har en mening. Det er når jeg har den onde mening å skade et
medmenneske. Men ofte handler vi i tankeløshet. Hvis jeg kjører med promille
og skader noen, da skjer ulykken uten at jeg ville det, det er en hensiktsløs
ulykke. Men ansvaret er mitt. Ingen skal skylde på Gud for det som skjedde.
De fleste trafikkulykker er hensiktsløse ulykker, de skjer ikke i den hensikt
å skade noen. Mening,
meningsløst eller uforståelig?
Hvis vi sier om en lidelse at det er nok
en mening med det, uttaler vi oss om noe vi ikke har greie på! Og vi vet ikke
hvordan det virker på den vi sier det til. Vi kan tro at det er en trøst, men
det kan like gjerne oppleves som et slag i ansiktet: "Jasså, mener du at jeg har fortjent det? Eller mener du
at Gud tok livet av mannen min for å lære meg noe? Hva slags Gud er
det?" Like ille kan det virke
hvis vi sier at det er meningsløst, eller at Gud ikke har gjort det som har
skjedd: "Er ikke Gud Gud lenger? Har han
mistet styringa?" I stedet for å si at der er en mening med det, eller
at det er meningsløst, kan vi si at det er uforståelig. Da uttaler vi oss
ikke om Gud, men om oss selv. Helbredelser
er tegn på en ny tilværelse etter denne
Jesus gjorde tegn midt inn i vår
tilværelse med en del direkte ondskap og mye uforståelig lidelse. Alle Jesu
helbredelser var tegn på at han en dag skal skape en ny himmel og en ny jord,
hvor rettferdighet bor. Han er mektig til å reise døde opp til nytt liv.
Jesus er mektig til å åpne blinde øyne, for han har fått all makt i himmel og
på jord. Men han gjør det ikke på
den måten som vi kunne ønske oss. Måten han tar denne makten på er ikke å
fjerne all lidelse i denne tilværelsen. Det som skjer i denne tilværelsen er
bare tegn på det som skal komme, når han skaper en ny verden. Denne verden
lar seg ikke reparere, for den er skadet av menneskers egoisme, den har falt
fra Guds gode vilje, og den rystes av fiendskap mot det gode. Et nøkkelord
til å forstå denne verden er det Gud sier rett etter syndefallsberetningen: 1 Mos 3, 22-23 Herren Gud
sa: "Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare
det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever
evig!" Så viste Herren Gud dem ut av hagen i Eden og satte dem til å
dyrke jorden, som de var tatt av. |
||||