Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
|||
25 - 4. søndag i fastetiden |
|||
1 Mos 22,1-14 Abraham settes på prøve Hebr 4,14-16 Prøvet i alt, men uten synd Joh 11,45-53 Ett menneske dør for folket |
4 Mos 21,4-9 Kobberslangen 2 Kor 5,18-21 Forsoningens tjeneste Joh 3,11-16 Så høyt har Gud elsket verden |
5 Mos 8,2-3 Herren ledet i ørkenen 1 Kor 10,16-17 Vin og brød Joh 6,24-36 Jeg er livets brød |
|
Fortelling: 2 Mos 12,1-28
Påskemåltidet og utferden Poetisk tekst: Salme 103, 3
/ 4 / 5 Omkved: v 2 NoS 930 Glem ikke hans
velgjerninger |
|||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten |
· For oss og som oss og med oss |
||
Tekstboken 2011 i forhold til Kirkeårets tekster 1977
I den nye tekstboken er det bare satt opp
fire fastesøndager. Maria budskapsdag føyes inn mellom disse fire søndagene
på den søndagen som er nærmest 25. mars - ni måneder før jul - eller senest
søndag før Palmesøndag de årene påsken kommer tidlig. 4. søndag i fastetiden
i den nye tekstboken har soningsmotivene fra 5. søndag i faste i første og
andre rekke. I tredje rekke har vi en rest etter Midtfastesøndagen, med
samtalen etter et brød-under som skjedde like før påske. 1977 - 4. og 5. søndag i
faste: 5 Mos 8,1-3 er flyttet til tredje rekke, men er redusert til vers 2-3.
Vers 1 om å komme i hu budene og innta det lovede land, er ivaretatt med 2
Mos 20,12 på 11sit II og 5 Mos 30,17-18 på KrKo
III. 1 Joh 5,11-15 er flyttet til Sfpi III med vers 6-12 og 6sip I med vers 13-15. Joh 6,1-15 om brødunderet er tatt ut, men samtalen
etterpå er med i tredje rekke. Et annet brødunder er tekst på 3sip III. 2 Mos
16,11-18 om vaktler og manna i ørkenen, er tatt ut som lesetekst, men er
fortellingstekst på 16sit. 1 Kor 10,1-6 om at ørkenhendelsene peker frem mot
vår tid, er tatt ut. Joh 6,24-36 er flyttet til
tredje rekke. Fra
5. søndag i faste: 3 Mos 4,13-20 om syndofferet er tatt ut. Hebr 9,11-15 er tatt ut: om at Kristi blod renser vår
samvittighet og gir oss en ny pakt. Innholdet er delvis ivaretatt med 1 Pet 3,18 på Aske I (én gang for alle) og 1 Tim 2,5 på
Fast III (mellommann) og 1 Kor 11,25 på Skjær III (den nye pakt i mitt blod).
Joh 11,45-53 er flyttet til første rekke på 4sif. Overlappinger
i 2011: Joh 11,45-53 overlapper med Joh 11,17-29.30-46 på 17sit I. Joh
3,11-16 overlapper med Joh 3,1-13 på 2sit III. |
|||
Prekenelementer
Til Joh 11,45-53:
Forsoningens breddevirkninger Forsoningen gjelder ikke bare mellom Gud
og oss. Når vi nå skal inn i påsken, ønsker jeg for oss alle at vi må få erfare
noe av forsoningens breddevirkninger. På en forunderlig måte er Kaifas’ profeti to sider av samme sak: Jesus skulle dø
for folket, og samle til ett de Guds barn som er spredt rundt omkring. Vi
har vel alle erfart at det kan bli vond og tragisk avstand mellom oss og noen
som har stått oss nær. Det kan være småting som har fått slå rot, småting som
er vokst til et tornekratt, et tornekratt som risper oss opp så snart vi
prøver å gjøre noe med det. Eller det trenger ikke være småting, det kan være
et skjebnesvangert svik som kaster skygger over hver dag i livet, og kaster
skygger over hvert ord som sies i rommet. Inn i slike erfaringer planter Gud
korset. Gud har drevet korset ned midt i menneskelivet, midt inn mellom våre
erfaringer, midt inn mellom mennesker i konflikt. Jeg skulle ønske at dette
kunne åpenbares for noen denne påsken! Tenk om noen kunne få
se noe nytt denne påsken: ·
hvordan Gud driver Jesu kors ned i
stuegulvet, i et hus hvor det ikke er godt å komme hjem lenger, ·
hvordan Gud driver korset ned tvers
gjennom middagsbordet, der praten har stilnet fordi alle prøver å la være å
snakke om noe som alle tenker på, ·
hvordan Gud driver korset ned i
ektesengen, der utroskapen har laget mange meters avstand mellom ektefellene, ·
hvordan Gud driver korset ned i
arkivskapet på kontoret, som rommer noe som ingen må se. Der, på korset, ser vi en som tar oss på
alvor. Der tas sviket på alvor, og bruddet, savnet og sorgen. Hvis begge
parter kunne få se både sine egne synder og motpartens synder naglet til
korset, da kunne veien ligge åpen for forsoning. På korset skjer det en
soning som legger grunnlag for forsoning. All annen forsoning er skjør
forsoning. En forsoning som baserer seg på glemsel, er en skjør forsoning. En
forsoning som baserer seg på et løfte om å late som fortiden er borte, er en
skjør forsoning. Men en forsoning som baserer seg på soning, er en forsoning
med klippefast grunn. Jeg
ønsker for oss alle, at den påsken vi nå skal inn i, må bli til forsoning! At
vi må trenge inn i soningens mysterium, og soningens breddevirkninger. At
soningen som gir forsoning med Gud, kan åpne for forsoning med mennesker. For
det finnes en som bærer verdens synd, og kan bære den bort! |
|||