Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE |
|||
25 - 4. søndag i fastetiden |
|||
1 Mos 22,1-14 Abraham settes på prøve Hebr 4,14-16 Prøvet i alt, men uten synd Joh 11,45-53 Ett menneske dør for folket |
4 Mos 21,4-9 Kobberslangen 2 Kor 5,18-21 Forsoningens tjeneste Joh 3,11-16 Så høyt har Gud elsket verden |
5 Mos 8,2-3 Herren ledet i ørkenen 1 Kor 10,16-17 Vin og brød Joh 6,24-36 Jeg er livets brød |
|
Fortelling: 2 Mos 12,1-28
Påskemåltidet og utferden Bibelsk salme: Salme 63,2-5.8
Din miskunn er bedre enn livet |
|||
Gå til prekener: |
Andre ressurser til dagens
tekster og tema: |
||
· Klikk på årstallet under teksten |
|||
Til Joh 11,45-53:
Forsoningens breddevirkninger Forsoningen gjelder ikke bare mellom Gud
og oss. Når vi nå skal inn i påsken, ønsker jeg for oss alle at vi må få
erfare noe av forsoningens breddevirkninger. På en forunderlig måte er Kaifas’ profeti to sider av samme sak: Jesus skulle dø
for folket, og samle til ett de Guds barn som er spredt rundt omkring. Vi
har vel alle erfart at det kan bli vond og tragisk avstand mellom oss og noen
som har stått oss nær. Det kan være småting som har fått slå rot, småting som
er vokst til et tornekratt, et tornekratt som risper oss opp så snart vi
prøver å gjøre noe med det. Eller det trenger ikke være småting, det kan være
et skjebnesvangert svik som kaster skygger over hver dag i livet, og kaster
skygger over hvert ord som sies i rommet. Inn i slike erfaringer planter Gud
korset. Gud har drevet korset ned midt i menneskelivet, midt inn mellom våre
erfaringer, midt inn mellom mennesker i konflikt. Jeg skulle ønske at dette
kunne åpenbares for noen denne påsken! Tenk om noen kunne få se noe nytt denne
påsken: ·
hvordan Gud driver Jesu kors ned i
stuegulvet, i et hus hvor det ikke er godt å komme hjem lenger, ·
hvordan Gud driver korset ned tvers gjennom
middagsbordet, der praten har stilnet fordi alle prøver å la være å snakke om
noe som alle tenker på, ·
hvordan Gud driver korset ned i
ektesengen, der utroskapen har laget mange meters avstand mellom ektefellene, ·
hvordan Gud driver korset ned i
arkivskapet på kontoret, som rommer noe som ingen må se. Der, på korset, ser vi en som tar oss på
alvor. Der tas sviket på alvor, og bruddet, savnet og sorgen. Hvis begge
parter kunne få se både sine egne synder og motpartens synder naglet til
korset, da kunne veien ligge åpen for forsoning. På korset skjer det en
soning som legger grunnlag for forsoning. All annen forsoning er skjør
forsoning. En forsoning som baserer seg på glemsel, er en skjør forsoning. En
forsoning som baserer seg på et løfte om å late som fortiden er borte, er en
skjør forsoning. Men en forsoning som baserer seg på soning, er en forsoning
med klippefast grunn. Jeg
ønsker for oss alle, at den påsken vi nå skal inn i, må bli til forsoning! At
vi må trenge inn i soningens mysterium, og soningens breddevirkninger. At
soningen som gir forsoning med Gud, kan åpne for forsoning med mennesker. For
det finnes en som bærer verdens synd, og kan bære den bort! |
|||