Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE |
||||
39 - Søndag før pinse |
||||
Hag 2,3-9 Bygg opp igjen Herrens tempel eller Apg
1,12-14 Disiplene venter i bønn 1 Pet
4,7-11 Tjen hverandre med nådegavene Joh 15,26-27 Talsmannen og dere skal vitne |
Sak 14,6-9 Herrens dag eller Apg
26,1-3.20-29 I Jerusalem og for folkene Åp 21,22-27 Det nye Jerusalem Joh 3,16-21 Lyset er kommet til verden |
1 Kong 19,3b-13 Herren åpenbarer seg eller Apg
24,10-21 Paulus' forsvarstale 1 Joh
5,6-12 Ånden er sannheten Joh 16,12-15 Når sannhetens Ånd kommer |
||
Fortelling: 1 Mos 11,1-9 Tårnet i Babel Bibelsk salme: Salme 27,1.4-5.13 Herren er mitt lys og
min frelse |
||||
Gå til prekener: |
Andre ressurser til dagens
tekster og tema: |
|||
· Klikk på årstallet under teksten |
||||
Til
Joh 15,26-27: Apostolatet: De hørte, de så og de
ble utrustet Også dere skal
vitne, sa Jesus, for dere har vært hos meg fra begynnelsen av. Disse 10
dagene mellom Kristi himmelfartsdag og pinsen, er et sterkt vitnesbyrd for
oss om hva nytestamentet egentlig er. Nytestamentet er ikke bare de 11 apostlenes forsøk på å
huske hva Jesus gjorde og sa. Han ba dem holde seg i Jerusalem til de ble
ikledd kraft fra det høye. Utrustning er det tredje elementet i apostolatet. Apostlene var ofte trege til å forstå
hva Jesus ville, han hadde et svare strev med å forklare tingene for dem. Men
det de hadde sett hadde de sett, det de hadde hørt hadde de hørt. I pinsen
sendte Jesus Den Hellige Ånd, som skulle tale hans sak hos apostlene. Først
da var de klare til å vitne. De apostoliske skrifter som er vårt
nytestamente, er Den Hellige Ånds vitnesbyrd, båret frem gjennom mennesker
som hadde vært sammen med Jesus fra begynnelsen av, som hadde hørt ham og
sett ham, og som var vitner om hans oppstandelse. Derfor begynner Johannes
sitt første brev slik: Det som var fra begynnelsen, det vi har hørt, det vi
har sett med egne øyne, det vi så og som hendene våre tok på, det forkynner
vi: livets ord. Det kan f eks
være fristende å sette opp et vakkert ord om Gud som vår egen lille Bibel,
for eksempel: "Gud er lys og det finnes ikke mørke i ham." (1 Joh 1,5) Noen bruker dette ordet til å si at Gud ikke
bryr seg om syndene våre lenger. Men hva med dem som syndene våre har gått ut
over? Hva synes de om vår måte å bruke Bibelen på? I dataspråket er det noe som heter feed-back. Når de har analysert masse data, trekker
de ut konklusjoner. For å sjekke om konklusjonene er holdbare, sender de
konklusjonene gjennom alle dataene igjen, for å se om de er holdbare i møte
med dataene de skal sammenfatte. Når
vi trekker konklusjoner ut fra bibeltekstene, er det viktig å prøve
konklusjonene, om de tåler å møte alle Bibelens tekster. Konklusjoner er noe
vi mennesker driver med. Bibelordene er Guds. Derfor er det viktig å markere
hva som er viktigst: Våre konklusjoner eller Guds bibelord. |
||||