Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE |
44 - 2. søndag i treenighetstiden |
||||
2 Mos 14,15-22 Sivsjøunderet Tit 3,4-7 Det bad som gjenføder Matt 3,11-12 Johannesdåp og
dåp med Ånden |
Salme 67,2-6 Folkene skal prise deg Gal 3,23-29 Kledd dere i Kristus Joh 3,26-30 Han skal vokse |
Esek 36,25-29a Renselse og et nytt hjerte Rom 6,3-8 Forenet med Kristus i dåpen Joh 3,1-13 Jesus og Nikodemus |
||
Fortelling: Apg
8,26-40 Filip og den etiopiske hoffmann Poetisk tekst: Salme 66,1-2a.4-6 Kom og
se alt Gud har gjort |
||||
Gå til prekener: |
Andre ressurser til dagens
tekster og tema: |
|||
· Klikk på årstallet under teksten |
· Til fortellingen: |
|||
Til Tit 3,4-7 og Rom 6,3-8: Overøsning og
neddypping Ordet som er
oversatt med å døpe i Det nye testamente (baptidso),
brukes både om å dyppe ned i og å øse over. Fariseerne hadde en skikk med å
rense hendene før måltidet. Da holdt de visstnok hendene over
vaskevannsfatet, og en slave helte vann med et skjell over hendene deres.
Mark 7,4; Luk 11,38. Legg merke til endret oversettelse av Luk 11,38 fra
1977/85 til 2005! Å dyppe ned i og å overøse fremhever
hver sine sider av dåpen. Overøsning fremhever renselsen i dåpen, mens
neddykkingen fremhever at dåpen er død (drukning) og oppstandelse med
Kristus. Kirkesamfunnene har måttet velge ett av tegnene, enten dåp ved overøsning
eller ved neddykking. Begge tegnene har altså bakgrunn i Det nye testamente,
og uansett dåpsform får den som blir døpt hele dåpens gave. Renselsen i dåpsvannet fremheves
flere steder i Det nye testamente. Ef 5,25-26; Hebr
10,22. I Tit 3,5 kalles dåpen et bad. De bibelavsnittene som knytter dåpen
til drukning og oppstandelse, er de som tydeligst knytter dåpen og påsken
sammen. Rom 6,4-5 Forslag til tema: Dåpen som unnskyldning, trøst
eller drivkraft |
||||