|
|||||
44 - 2. søndag i treenighetstiden |
|||||
2 Mos 14,15-22 Sivsjøunderet Tit 3,4-7 Det bad som gjenføder Matt 3,11-12 Johannesdåp og
dåp med Ånden |
Salme 67,2-6 Folkene skal prise deg Gal 3,23-29 Kledd dere i Kristus Joh 3,26-30 Han skal vokse |
Esek 36,25-29a Renselse og et nytt hjerte Rom 6,3-8 Forenet med Kristus i dåpen Joh 3,1-13 Jesus og Nikodemus |
|||
Fortelling: Apg
8,26-40 Filip og den etiopiske hoffmann Poetisk tekst: Salme 66, 4 / 5 / 6
Omkved: v 1-2a Kom og se Guds gjerninger |
|||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
||||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten · Prekenelementer til
denne dagen |
· Til fortellingen: |
||||
Tekstboken 2011 i forhold til
Kirkeårets tekster 1977
1977: Dagen har
ikke en markert parallell i 1977. 2011: 2 Mos 14,15-22 er hentet fra Pånatt I og II som hadde vers 1-22. Tit 3,4-7 er hentet
fra Treen II. Matt 3,11-12 er hentet fra BoB I som
hadde vers 7-12. Salme 67,2-6 er hentet fra Høstt I
som hadde vers 2-8. Gal 3,23-29 er hentet fra tilleggstekst på Nydag, som hadde vers 24-29. Joh
3,26-30 er hentet fra 4sia II. Esek 36,25-29a er
hentet fra 4sepå I som hadde vers 26-28. Vers 25 og 29a er altså ny tekst.
Rom 6,3-8 er hentet fra Pånatt II som hadde vers
9-11. Joh 3,1-13 er hentet fra Treen I som hadde
vers 1-15. Overlappinger i 2011: 2 Mos 14,15-22
overlapper med Pånatt A som har vers 1-22. Gal 3,23-29
overlapper med Same I som har vers 26-29. Matt 3,11-12 har parallell i Luk
3,16-17 på 3sia II. Rom 6,3-8 overlapper med Pånatt
A som har vers 3-11. Joh 3,1-13 overlapper med 4sif
II som har vers 11-16. |
|||||
Prekenelementer
Til Tit 3,4-7 og Rom 6,3-8: Overøsning og
neddypping Ordet som er
oversatt med å døpe i Det nye testamente (baptidso),
brukes både om å dyppe ned i og å øse over. Fariseerne hadde en skikk med å
rense hendene før måltidet. Da holdt de visstnok hendene over
vaskevannsfatet, og en slave helte vann med et skjell over hendene deres.
Mark 7,4; Luk 11,38. Legg merke til endret oversettelse av Luk 11,38 fra
1977/85 til 2005! Å dyppe ned i og å overøse fremhever
hver sine sider av dåpen. Overøsning fremhever renselsen i dåpen, mens neddykkingen
fremhever at dåpen er død (drukning) og oppstandelse med Kristus.
Kirkesamfunnene har måttet velge ett av tegnene, enten dåp ved overøsning
eller ved neddykking. Begge tegnene har altså bakgrunn i Det nye testamente,
og uansett dåpsform får den som blir døpt hele dåpens gave. Renselsen i dåpsvannet fremheves
flere steder i Det nye testamente. Ef 5,25-26; Hebr
10,22. I Tit 3,5 kalles dåpen et bad. De bibelavsnittene som knytter dåpen
til drukning og oppstandelse, er de som tydeligst knytter dåpen og påsken
sammen. Rom 6,4-5 Forslag til tema: Dåpen som unnskyldning, trøst
eller drivkraft. |
|||||