|
|||||
46 - 4. søndag i treenighetstiden |
|||||
1 Mos 25,27-34 Esau selger førstefødselsretten 1 Kor 9,24-27 Jeg løper for å vinne Mark 10,17-27 Jesus og den rike mannen |
Jos 24,19-24 Herren vil vi tjene Ef 2,1-10 Skapt til gode gjerninger Matt 16,24-27 Å følge etter Jesus |
Salme 22,8-12 Gud som jordmor 1 Tess 2,5-13 Vi forkynte evangeliet for dere Matt 9,35-38 Høsten er stor |
|||
Fortelling: Mark 12,37b-44 Enkens gave Poetisk tekst: Salme 22, 29 /31 / 32
Omkved 26a Han rår over folkeslagene |
|||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
||||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten · Prekenelementer til
denne dagen |
· Offer |
||||
Tekstboken 2011 i forhold til
Kirkeårets tekster 1977
1977 - 7.
søndag etter pinse: 5 Mos 30,11-16 er tatt ut: Budene er ikke for vanskelige
for deg. Ordet er deg ganske nær, jeg har lagt fram for deg livet og det gode
og døden og det onde (Ivaretatt med 1 Joh 5,3 på
2sip II, og Rom 10,8 på KrHi II, og 5 Mos 30,19 på KrKo III.) . Fil 3,3b-11
er flyttet til 12sit III som har vers 7-14. Vers 3b-6 er tatt ut: Paulus var
så brennende i sin iver at han forfulgte kirken. Se Apg
9,2 på 4sip II og 6sit III, Apg 16,2. Matt
5,20-24[-26] er flyttet til 18sit I, som har vers 20-26. 1 Pet 1,15-21 er flyttet til Nyaft
I som har vers 18-23. Vers 15-17 er tatt ut: Dere skal være hellige, for jeg
er hellig. Når dere påkaller Gud som dømmer etter gjerninger uten å gjøre
forskjell (ivaretatt med Rom 2,11 på 20sit I), må dere leve i frykt (2 Pet 1,6 på Aske II) mens dere ennå er her som fremmede (Hebr 11,13 på AH III). 2011: 1 Mos 25,27-34 og 1 Kor 9,24-27
og Salme 22,8-12 og 1 Tess 2,5-13 er nye tekster. Mark 10,17-27 er hentet fra
19sepi II. Ef 2,1-10 er hentet fra 4sepi I. Matt 9,35-38 var tilleggstekst på
denne dagen. Overlappinger i 2011: Det er ingen
tekster som overlapper med tekster på andre kirkeårsdager. |
|||||
Prekenelementer
Til Mark 10,21: Jesus så på ham og fikk ham kjær Det var et
dristig svar Jesus fikk: "Alt dette har jeg holdt fra jeg var ung,"
sa mannen. Jesus kunne sagt: "Det tror jeg ikke noe på!" Jesus sa
ikke det. Jesus så på ham og fikk ham kjær. Den som holder de ti bud, rører
ved Guds hjerte! Jesus ble berørt av denne mannen! Det står så vakkert om de
ti bud i Det gamle testamente: "Da Herren var ferdig med å tale til
Moses på Sinai-fjellet, gav han ham to lovtavler,
steintavler som det var skrevet på med Guds finger." 2 Mos 31,18 De ti bud har Gud skrevet med sin
egen finger. Ja, de ti bud er som Guds ti fingre som han holder rundt verden.
De ti bud er Guds måte å styre verden på! Den som holder de ti bud, holder i
Guds egne fingre, - og lever sitt liv i Guds gode hender. Jeg vil så gjerne
at denne setningen skal lyse for hver enkelt av oss, når vi leser de ti bud:
"Jesus så på ham og fikk ham kjær!" Den gamle kollektbønnen i dag
fanger opp varmen i de ti bud og i Guds hjerte: "Herre Gud, himmelske
Far, vi takker deg for at du ved Jesus Kristus har kunngjort oss din vilje og
vist oss kjærlighetens vei." Å leve etter de ti bud er å velge
kjærlighetens vei. Kollektbønnen
viser oss to grøfter når vi hører budene: "Vi ber deg, bevar oss fra
fortvilelse og likegyldighet!" Vi kan lett havne i fortvilelse eller
likegyldighet når vi går på kjærlighetens vei. Noen ganger kjenner jeg bare
fortvilelse. Jeg makter det ikke. Budene er bare krav og krav. De stenger
veien for meg til det evige liv. Jeg passer ikke til kristendommen, - jeg er
ikke sånn. Andre ganger gripes jeg av likegyldighet: Det nytter ikke likevel.
Jeg trenger ikke prøve en gang! Det får være det samme. Jeg bare snubler meg
fremover i livet, - og andre er ikke noe bedre, de heller. Mellom fortvilelse
og likegyldighet går kjærlighetens vei. Den er bred nok til at vi kan gå på
den, og vi går i Jesu følge. |
|||||