|
|||||
53 - 11. søndag i treenighetstiden |
|||||
Jes 64,6b-65,2 Kan du rolig se på dette,
Herre? Rom 9,2-5;10,1-4 Guds gaver til Israel Matt 23,37-39 Som en høne samler kyllingene |
2 Mos 20,1-17 De ti bud Gal 5,1-6 Til frihet Mark 2,23-28 Jesus og sabbaten |
1 Mos 21,9-13 Isak og trellkvinnens sønn Rom 8,1-4.14-18 Livet i Ånden Joh 8,31-36 Virkelig fri |
|||
Fortelling: Jes 6,1-8 Jesaja møter Gud i
tempelet Poetisk tekst: Salme 89, 2a / 2b / 3
Omkved: v 6 Jeg vil forkynne din trofasthet |
|||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
||||
· Prekener: klikk på årstallet under teksten · Prekenelementer til
denne dagen |
· . |
||||
Tekstboken 2011 i forhold til
Kirkeårets tekster 1977
1977 - 11.
søndag etter pinse: Jer 18,1-10 er flyttet til
20sit I. Rom 9,1-5;10,1-4 er videreført i første rekke, men med 9,2-5 og
10,1-4. Rom 9,1 er tatt ut: Det jeg nå sier, er sannhet; jeg lyver ikke! For
jeg taler i troen på Kristus, og min egen samvittighet bekrefter det i Den
Hellige Ånd. Luk 19,41-48 er tatt ut: Jesus gråter over Jerusalem (Ivaretatt
med Matt 23,37-39 i første rekke.) og rydder tempelet (Ivaretatt med Matt
21,10-13 på 1sia III). Jes 5,1-7 er tatt ut: Sangen om Herrens vingård. Rom
11,25-32 er tatt ut: Om Israels frafall. Gud angrer ikke sin nådegave. Joh 6,66-69 er flyttet til 6siå I, som har vers 63-69. 1977
- 18. søndag etter pinse: Jes 1,12-17 er flyttet til 23sit I som har vers
16-19. Rom 14,1-8 er flyttet til Pådag II som har
vers 7-9. Vers 1-6 er tatt ut: Ta imot dem som er svake i troen. Én har tro
til å spise alt, og én holder en dag for å være viktigere enn den andre. Mark
2,18-28 er videreført i andre rekke, men med vers 23-28. Vers 18-20 er
flyttet til Aske III. Vers 21-22 er tatt ut: Jesus gikk inn i synagogen i
Kapernaum. De var slått over hans lære. Jer 6,16-20
er flyttet til 5sit III som har vers 16-19. Vers 20 er tatt ut: Hva skal jeg
med røkelse fra Saba? Brennofrene vil jeg ikke ha. Gal 5,1-6 er videreført i
andre rekke. Joh 8,31-36 er videreført i tredje
rekke. 2011: Jes 64,6b-65,2 og 1 Mos 21,9-13
er nye tekster. Matt 23,37-39 er hentet fra tilleggstekst 2jul som hadde vers
34-39. 2 Mos 20,1-17 er hentet fra 19sepi II som hadde vers 1-8.12-17. Vers
9-11 er ny tekst. Rom 8,1-4.14-18 er hentet fra MB I som hadde vers 1-4, og
fra tilleggstekst på 4sepi som hadde vers 12-17, og fra 17sepi II som hadde
vers 18-23. Overlappinger
i 2011: Det er ingen tekster som overlapper med andre kirkeårsdager. |
|||||
Prekenelementer
Den gamle og den nye pakt Et gammelt
testamente blir foreldet når det foreligger et nytt testamente. Jesus avløste
den gamle pakt med en ny pakt. Den gamle pakt mellom Gud og jødefolket hadde
som mål å holde jødefolket sammen som folk, så de kunne gjøres klar til å
bringe Guds velsignelser til alle andre folkeslag. Jødefolket trengte sin
grunnlov som alle andre folk, og regler og forskrifter for de ulike
situasjonene som oppstod i folkets liv. Den nye pakt er en pakt mellom Jesus
og hans disipler og kirke. En kirke er ikke et eget folkeslag, men et
fellesskap av medlemmer fra alle folkeslag, som skal være hender og føtter
for Jesus i verden og bringe rettferdighet og frelse til alle folk. Kirken
skal være Jesu munn og hjertelag i alle folk og bringe hans ord til ett og
ett menneske og lukke dem inn i fellesskapet med Jesus. Derfor kom Jesus med
en ny frelsespakt som avløste den gamle folkepakten.
1 Kor 11,25 Søndagen
erstattet ikke sabbaten som hviledag for de kristne i det jødiske miljøet Det var ikke
noe påbud i Det nye testamente om å feire søndag i stedet for sabbat. Det er
noe den første menighet begynte med, en feiring av at Jesus stod opp på den
første dag i uken. Søndag var ikke fridag og hviledag
før keiser Konstantin ga søndagslover 7. mars og 3. juli i 321. Etter hvert
ble det forbud mot flere og flere typer arbeid denne dagen, og på 800-tallet
var det full identifisering av sabbat og søndag i lovverket. Før
disse lovene kom, samlet de kristne seg før eller etter arbeidstid, helst
før! Fullkommenhetskrav? Hvis jeg ser
budene som umulige fullkommenhetskrav, da ser jeg bare meg selv. Da trenger
jeg å få øye på mine medmennesker. De trenger meg som medmenneske. De trenger
ikke min fullkommenhet, men de trenger min kjærlighet. De trenger ikke min
syndfrihet, men de trenger min rettskaffenhet. 1 Tess 2,10. |
|||||