Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE |
||||
60 - 18. søndag i treenighetstiden |
||||
Jes 53,1-5 Såret for våre overtredelser Hebr 2,10-18 En barmhjertig øversteprest Matt 8,14-17 Jesus helbreder Peters
svigermor |
1 Kong 8,41-43 Når utlendinger ber, må du høre Rom 15,25-33 Hedninger har fått del i gavene Matt 8,5-13 Offiseren i Kapernaum |
Salme 38,10-16 Du ser min lengsel 1 Joh
4,11-16 Gud er kjærlighet Mark 1,40-45 Den spedalske mannen |
||
Fortelling: Joh
8,1-11 Kvinnen grepet i ekteskapsbrudd Bibelsk salme: Salme 116,1-5 Jeg elsker
Herren, for han hørte mitt rop om nåde |
||||
Gå til prekener: |
Andre ressurser til dagens
tekster og tema: |
|||
· Klikk på årstallet under teksten |
||||
Jesus
lar seg påvirke Midt
i teksten står et underlig vers. Jesus virker så avvisende: 48 Jesus sa til ham: "Uten at dere ser
tegn og under, tror dere ikke." Men
mannen stod på. Han begynte ikke å diskutere: 49 "Herre, kom - før gutten min
dør!" sa mannen. Og
Jesus hjalp. Og
tenk på den kana'aneiske kvinne i Sør-Libanon i
Matteus kapittel 15 (vers 21-28). Hun beleiret Jesus med sine bønner, og
kjempet om sin datters helbredelse, og Jesus hjalp. Ja, ikke bare det, han
berømmet hennes tro. En elev spurte Baal-Shem-Tov:
"Hvordan kan det ha seg at en som klynger seg til Gud og vet seg nær
ham, plutselig står igjen alene og vet at han er fjern?" Baal-Shem forklarte:
"Når en far vil lære sin lille sønn å gå, stiller han ham først foran
seg mellom de utstrakte armene sine, for at han ikke skal falle. Og så går
gutten mellom de utstrakte armene frem mot faren. Men når gutten er nesten
fremme ved farens bryst, trekker faren seg litt tilbake, fremdeles med armene
strakt ut på begge sider av gutten, - og slik fortsetter det, og slik lærer
den lille å gå." (Lengselens barn, jødiske visdomsfortellinger
gjenskapt av Martin Buber, Aschehoug 1970, side 29.
"Nær og fjern" Israel Ben Elieser, Baal-Shem-Tov.
Baal-Shem levde i Ukraina 1700-1760 og var den
første zaddik i den moderne chassidsmens
historie og den som hele bevegelsen gikk ut fra. (side 7) Baal-Shem (Herrens navn) var et vanlig navn på en mystiker, en
høyt innvidd. Tov (god) er tilnavn fordi Rabbi Israel aldri misbrukte navnet
til magi.) |
||||