Prekenelementer
Midt
i teksten står et underlig vers. Jesus virker så avvisende:
48 Jesus sa til ham: "Uten at dere ser
tegn og under, tror dere ikke."
Men
mannen stod på. Han begynte ikke å diskutere:
49 "Herre, kom - før gutten min
dør!" sa mannen.
Og
Jesus hjalp.
Vi
merket noe av det samme i teksten forrige søndag, om bryllupet i Kana. Jesus
avviste sin mor og sa: "Kvinne, hva har du med mitt å gjøre?" - Men
så gjorde han sitt første under der i bryllupet.
Og
tenk på Peter, da han prøvde å gå på vannet og begynte å synke. "Så lite
tro du har!" sa Jesus. Man han hjalp ham opp. (Matt 14,31)
Og
tenk på den kana'aneiske kvinne i Sør-Libanon i Matteus
kapittel 15 (vers 21-28). Hun beleiret Jesus med sine bønner, og kjempet om
sin datters helbredelse, og Jesus hjalp. Ja, ikke bare det, han berømmet
hennes tro.
Synes
du at Jesus er avvisende? Kanskje er disse avsnittene i Bibelen akkurat for
deg. Stå på!
Vi
forstår ikke alltid Jesu vurderinger. Han kan virke påholden og avvisende.
Men en ting går igjen i alle disse avvisningene: Jesus hjelper!
Tenk
på patriarken Jakob som kjempet med Herren selv, og sa: "Jeg slipper deg
ikke før du velsigner meg!" (1 Mos 32,26)
For
mange er det dype problemer i troslivet, det jeg har vært inne på i dag. Jeg
skal ikke glatte over disse problemene, men antyde noe som kanskje kan være
en vei og et svar: Da barna våre var små og vi gikk og leide langs veien, og
skulle gå over veien, - da kjente jeg etter om de holdt fast i hånden min.
Hvis hånden deres bare lå slapp i min, slapp jeg grepet mitt, og straks grep
de fatt i min hånd. Først da hadde vi fast nok grep til å krysse veien
sammen.
En
jødisk historie fra 1700-tallet forteller noe av det samme:
En elev spurte Baal-Shem-Tov:
"Hvordan kan det ha seg at en som klynger seg til Gud og vet seg nær
ham, plutselig står igjen alene og vet at han er fjern?"
Baal-Shem forklarte:
"Når en far vil lære sin lille sønn å gå, stiller han ham først foran
seg mellom de utstrakte armene sine, for at han ikke skal falle. Og så går
gutten mellom de utstrakte armene frem mot faren. Men når gutten er nesten
fremme ved farens bryst, trekker faren seg litt tilbake, fremdeles med armene
strakt ut på begge sider av gutten, - og slik fortsetter det, og slik lærer
den lille å gå."
(Lengselens barn, jødiske visdomsfortellinger
gjenskapt av Martin Buber, Aschehoug 1970, side 29.
"Nær og fjern" Israel Ben Elieser, Baal-Shem-Tov.
Baal-Shem levde i Ukraina 1700-1760 og var den
første zaddik i den moderne chassidsmens
historie og den som hele bevegelsen gikk ut fra. (side 7) Baal-Shem (Herrens navn) var et vanlig navn på en mystiker, en
høyt innvidd. Tov (god) er tilnavn fordi Rabbi Israel aldri misbrukte navnet
til magi.)
|