Harald Kaasa Hammer: Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE

Gå til hovedsiden

65 - 23. søndag i treenighetstiden

Salmeforslag fra Norsk salmebok 2013

Jes 1,16-19

Kom, la oss gjøre opp vår sak

 

2 Tess 1,10b-12

Verdige det kallet dere har fått

 

Mark 10,28-31

Få hundre ganger så mye igjen

2014

Salme 73,23-28

Siden tar du meg opp i herlighet

 

2 Kor 5,4-10

Lønn for det onde og det gode

 

Joh 5,24-29

Å stå opp til livet eller til dom

 1997 1999 2007

Jes 51,11-16

Jeg er den som trøster dere

 

1 Tess 4,13-18

Når Herren kommer

 

Matt 24,35-44

Dagen og timen kjenner ingen

 2005

Fortelling: 1 Mos 3,1-24 Syndefallet og oppgjøret

Bibelsk salme: Salme 43,3-5 Enda en gang skal jeg prise ham, min frelser og min Gud

 

Gå til prekener:

 

Andre ressurser til dagens tekster og tema:

Klikk på årstallet under teksten

·       Endetiden - trussel eller trøst

·       Belte om livet - Velkommen skal du være

 

Til Joh 5,24-29: Kunne han ikke frelst alle?

Når Jesus frelser deg, så er det ikke fordi han elsker deg mer enn andre, men fordi han elsker både deg og din neste høyt nok til å frelse dere begge! Hvis Jesus ikke brød seg om andre enn deg, kunne han si: "Jeg frelser deg, samme hva du har gjort og hvor mange du har ødelagt livet for, - jeg bare setter en strek over din fortid."

         Dette kan kanskje høres vakkert ut i dine ører. Men hva synes naboen din om at du blir frelst på den måten? "Jasså," tenker naboen din, "er det sånn Jesus er? Bryr han seg ikke om det du har gjort mot meg. Hvis Jesus bare slår en strek over fortiden din, så er det meg han slår en strek over!"

         Fordi Jesus elsker naboen din like mye som han elsker deg, så frelser han deg ikke bare med et fingerknips, og glemmer alt du har gjort mot naboen din. Nei, han stiller tre betingelser:

1.   Den som hører mitt ord

2.   og setter sin tro til den frelsende Gud, han har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.

3.   De som har gjort det gode, skal stå opp til livet.

 

Jesus kunne ha frelst på en annen måte:

1.   Han kunne ha kuttet ut alt snakk om at du skal høre hans ord, for "Bibelen er jo så vanskelig å forstå!" Og han kunne kuttet ut alt snakk om at du skal sette din tro til ham, for "Det er jo så vanskelig å tro!" Han kunne frelst deg uten noen som helst betingelse. Da hadde han redusert deg til et null. Da hadde han ikke brydd seg om hva du ville, og hva du har gjort mot andre.

2.   Han kunne ha sagt at: "Bare du ber om tilgivelse, så skal du få det. Jeg er ikke så nøye med om du gjør det gode, du er jo en svak synder uansett." Da hadde han redusert naboen din til et null. Da hadde han ikke brydd seg om naboen din.

 

Det måtte et kors til for å sone dine synder. Og det måtte en gjen-fødelse til for å lede deg inn på den gode vei i forhold til naboen din.

 

Når Jesus setter opp disse betingelsene for å frelse deg, så frelser han på en måte som tar både deg og naboen din på alvor. Jesus reiser mennesker opp. Han reduserer oss ikke til et null. Han reiser oss opp til ansvar på korset, og han reiser oss opp til det gode, evige liv i oppstandelsen.