Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
||||
70 - Domssøndagen / Kristi kongedag |
||||
Jes 57,14-16 Jeg vil ikke evig føre klagemål Åp 20,11-13 Livets bok Matt 25,31-46 Dommen |
Job 28,20-28 Å frykte Herren, det er visdom Kol 1,9-14 Et liv som er Herren verdig Matt 25,1-13 Brudepikene |
5 Mos 30,15-20 Valget mellom liv og død 1 Kor 15,22-28 De som hører Kristus til Joh 9,39-41 Til dom er jeg kommet |
||
Fortelling: Joh
18,33-37 Jesus og Pilatus Poetisk tekst: Salme 138, 4 / 5 / 6
Omkved 8b Jordens konger skal prise deg |
||||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
|||
Prekener
- klikk på årstallet under teksten Prekenelementer til denne dagen Oversikt over andre
prekensider |
Egnet for hjemmet, skolen og
KONFIRMANTUNDERVISNINGEN. Oversettelse og presentasjoner 149 kroner. Bestilles fra www.delkforlaget.no |
|||
Tekstboken 2011 i forhold til
Kirkeårets tekster 1977
1977 - Siste
søndag i kirkeåret (Domssøndag): Jes 65,17-19 er
flyttet til 2sia II. Åp 20,11-13 og Matt 25,31-46
er videreført på KrKo I. Jes 51,11-15 er flyttet til
23sit III, og utvidet til vers 11-16. Vers 16 er ny tekst. Åp 22,12-17 er flyttet til 6siå III. Matt 25,1-13 er
videreført på KrKo II. 1977
- 26. søndag etter pinse: Amos 4,6-8.12-13 er tatt ut: Jeg holdt regnet
tilbake, likevel vendte dere ikke om. Gjør deg klar til å møte din Gud
(Delvis ivaretatt med Luk 12,20 på 21sit III og Høstt
I.). 1 Tess 5,1-5 er tatt ut: Herrens dag kommer som en tyv (Ivaretatt med
Luk 12,39 på 6siå II.). Dere er lysets barn (Ivaretatt med Ef 5,8 på 3sif I
og Rettf II.), så dagen skal ikke overrumple dere.
Luk 17,20-30 er tatt ut: Guds rike er iblant dere. Likesom lynet lyser skal
Menneskesønnens komme være. Som i Noahs dager (Ivaretatt med Matt 24,37-41 på
23sit III.). 1977
- 27. søndag etter pinse: Salme 98,1-9 er tatt ut: Syng en ny sang for Herren
(Ivaretatt med Salme 40,4 på 16sit I.). Herren har gjort sin frelse kjent og
vist sin rettferd for folkene (Ivaretatt med Jes 42,1 på 2siå I). Havet skal
bruse og elvene klappe i hendene (Ivaretatt med Jes 55,12 på Såm I.). 1 Kor 15,24-28 er videreført på Sist III som har
vers 22-28. Vers 22-23 er ny tekst. Matt 13,31-33 er tatt ut: Lignelsene om
sennepsfrøet og surdeigen (Ivaretatt med Luk 13,18-21 på 5sip II.). 2011: Jes 57,14-16 er hentet fra
tilleggstekst på 12sepi. Vers 16 er ny tekst. Åp
20,11-13 og Matt 25,31-46 er videreført fra Sist I. Job 28,20-28 er ny tekst.
Kol 1,9-14 var tilleggstekst på 2på. Matt 25,1-13 er videreført fra Sist II.
5 Mos 30,15-20 er hentet fra 7sepi I som hadde vers 11-16, og 17mai II som
hadde vers 19-20a. Vers 17-18 og 20b er ny tekst. 1 Kor 15,22-28 er hentet
fra 27sepi I som hadde vers 24-28. vers 22-23 er hentet fra tilleggstekst Pådag. Joh 9,39-41 er ny tekst.
Overlappinger i 2011: Matt 25,31-46
overlapper med vers 31-40 på Rettf I. 5 Mos 30,15-20
overlapper med vers 19-20a på Olsok II. |
||||
Prekenelementer
Til Matt 25,14-30: Dommen og gleden Dette er ingen
rørende historie. Jesus kunne ha fortalt denne historien slik at den ble
rørende. For eksempel kunne han sagt at den som fikk fem talenter brukte dem
til å leve i sus og dus, mens Askeladden brukte sin ene
talent til det som gledet Kongen. Jesus kunne fortelle slike historier
også, - om den flotte fariseeren som står i tempelet og skryter, mens den
stakkars tolleren bøyer sitt hjerte for Gud. Lignelsen om talentene er ikke
rørende. Den handler om hvor farlig det er å tenke smått om det en har, så en
gjemmer det bort. En rettferdig
dommer Herren i
fortellingen virker unødig hard. Han har flere trekk som ikke stemmer med
Gud. Jesus brukte sammenligninger som tilhørerne kunne kjenne seg igjen i. De
forstod nok godt hva som skulle sammenlignes med Gud, og hva som bare var en
del av fortellingen. På dommens dag skal ikke Gud oppleves urettferdig. Da
skal alle anerkjenne hans rettferdighet, enten de går fortapt eller blir
frelst. Inn til Herrens
glede Kanskje kan det
kaste lys over teksten, hvis vi bytter ut ordet talenter med mennesker? "Se!" sa den ene, glad.
"Du gav meg fem mennesker som viste meg troens vei, mor og far og tre faddere.
De plantet evangeliet inn i meg, og du gav meg fortellerglede. Se, jeg har
med meg mannen min, og datteren min og en tante og to naboer. Du gav meg fem
mennesker. Se, her har jeg med meg fem til!" "Se!" sa den andre, stolt.
"Du ga meg to mennesker som viste meg troens vei, en bestemor og en
onkel. De plantet evangeliet inn i meg, og du gav meg evne til medynk. Se,
jeg har med meg den jeg lå på sykehuset sammen med, og jammen fikk jeg med en
av legene også. Du gav meg to mennesker. Se, jeg har med meg to til!" "Det er bra," sier Herren.
"Og her skal dere møte mange flere. Kom inn til min og deres glede. Dere
har hatt med mange flere enn dere er klar over. Her skal dere møte
slektninger og naboer som vil overraske dere!" "Nei, altså," sa den tredje
nølende. "jeg ville ikke trenge meg inn på noen. Andre er vel like gode
mennesker som meg. Kanskje ville jeg bare stå i veien for dem. Jeg er ikke
noe god til å argumentere. Dessuten er vel all tro et Guds under i den
enkeltes liv. Så da tenkte jeg at det ikke var så viktig med hva jeg sa eller
gjorde. - Men nå ser jeg at jeg bare har brukt tynne unnskyldninger. Jeg har
ikke sluppet Jesu kjærlighet inn i hjertet mitt. I praksis har jeg spolert
frelsen både for naboene og meg selv." Se også prekenelementer til 23. søndag i
treenighetstiden |
||||