Det nagende spørsmålet
Vi
vet ikke helt hva som rørte seg i døperen Johannes, da han sendte disiplene av
sted med sitt spørsmål: “Er du den som skal komme, eller skal vi vente en
annen?”. Var den store profeten kommet inn i tvilens mørke der i fengselet?
Eller fikk han rett og slett ikke Jesu oppførsel til å stemme med de
gammeltestamentlige profetiene om Messias? Eller var det et forsøk på å
overføre disiplene sine til Jesus, slik at Jesus kunne overta opplæringen når
Johannes døde?
Vi vet ikke 100 %. Men vi gjør ingen
skade med å lukke dørene opp for tvilere denne dagen. En uke før jul aner vi Johannes’ tvil, og en uke etter påske møter vi tvileren
Thomas. Ja, selv på Kristi himmelfarts dag, da Jesus ga apostlene
misjonsbefalingen, står det:
Matt 28,17: Da de fikk
se ham, falt de ned og tilbad ham; men noen tvilte.
Jesu svar – med en skjult melding
Jesus
sendte et svar tilbake til Johannes. Det var ikke argumenter Jesus kom med,
men fakta:
" Gå og fortell Johannes hva dere
hører og ser: Blinde ser, lamme går, spedalske renses
og døve hører, døde står opp, og evangeliet forkynnes for fattige; og salig er den som ikke tar anstøt
av meg."
Var
Jesu svar til hjelp for døperen Johannes?
Det
står ikke noe om det. Men svaret er i hvert fall ganske håndgripelig. En
tviler trenger ikke argumenter, dem har han altfor mange av, både for og
imot. En tviler trenger noe å holde fast i. Jesus siterte profetiene om
Messias, og sendte melding til Johannes om at de nå var blitt virkelighet for
alles øyne.
Men
dagens tekst er ikke en rørende historie om hvordan alt løser seg for
Johannes. Det ligger nemlig en skjult melding i svaret. Det er noe
Jesus hopper over i profetien denne gangen! Da Jesus stod frem i Nasaret,
siterte han profetien slik:
Luk 4,18 Herrens Ånd
er over meg, for han har salvet meg til å forkynne et gledesbudskap for
fattige. Han har sendt meg for å kunngjøre at fanger skal få frihet og blinde
få synet igjen, for å sette undertrykte fri og rope ut et nådens år fra Herren.
Men
til Johannes hopper Jesus over profetiene om at fanger skal få frihet og
undertrykte settes fri! I stedet sier han: “Salig er den som ikke tar anstøt
av meg.” Det må man kalle hardhendt behandling! (Jfr
Den kanaaneiske kvinne, Matt 15,21-28) Det ville ikke være det minste rart om
Johannes tok anstøt av denne hilsenen.
Dette
er tvilens realisme! Det gis ikke lettvinte løsninger. Men det går an å komme
til Jesus med tvilen. Det er jo det Johannes gjør.
Han ber sine nærmeste om hjelp.
Han stiller sine spørsmål til Jesus.
Og han ble henvist til Bibelen.
Om
Johannes døperen følte seg lettet og befridd for tvilen vet vi ikke. Men
uansett tvilen hans og det grunnleggende spørsmålet han stilte til Jesus, får
han en attest fra Jesus som i hvert fall gir full anerkjennelse. Om tvilen
knuget Johannes, så ble han i hvert fall frelst!
|