Ressurssider til boken LA TEKSTENE TALE - en
håndbok til Tekstbok for Den norske kirke,
utgitt av Harald Kaasa Hammer på Eide forlag 2011. |
||
81 - Reformasjonsdag (31. oktober) |
||
Salme 46,1-8 Gud er vår faste borg Rom 1,16-17 Guds kraft til frelse Joh 1,16-17 Nåden og sannheten |
||
Fortelling: 1 Sam 17,3-11.37-50 David og
Goliat Poetisk tekst: Salme 46, 2a / 2b Omkved:
v 8 |
||
Gå til: |
Andre ressurser til dagens tekster og
tema: |
|
· Prekener: klikk på årstallet under teksten · Prekenelementer til
denne dagen · Oversikt over andre
prekensider |
· . |
· . |
Tekstboken 2011 i forhold til
Kirkeårets tekster 1977
1977: Dagen er
ny i 2011. 2011: Salme 46,1-8 er hentet fra
tilleggstekst 4sekrå. Rom 1,16-17 er hentet fra 3sekrå I. Joh
1,16-17 er hentet fra Sejul II som hadde vers
16-18. Vers 18 er med på 3siå III. Overlappinger i 2011: Rom 1,16-17
leses også på 13sit III. Joh 1,16-17 overlapper med
vers 15-18 på 3siå III. |
||
Prekenelementer
Lov og evangelium Lov og
evangelium er nyttige nøkler når en leser Bibelen og hører forkynnelse. Loven
er Guds vilje; evangeliet er Guds frelse. Det er nyttig å snakke om lovens
tre funksjoner og evangeliets tre funksjoner. Når jeg leser i Bibelen om Guds
vilje og om Guds frelse, er det nyttig å tenke over hvilke funksjoner jeg nå
leser om. På den måten hjelpes vi til å få med bredden i Bibelen og i troen.
Å lytte etter loven og evangeliet når en hører forkynnelse kan være en hjelp
til å forstå hvor menigheten har sin styrke og sine mangelsykdommer. Loven sier «du
skal» - evangeliet sier «du får» Lov og
evangelium har hver sine tre funksjoner eller oppgaver: Lovens første
funksjon: Å regulere samlivet i Guds skaperverk Dere
skal for Herrens skyld underordne dere under enhver myndighet blant
menneskene, de skal straffe dem som gjør det onde, og påskjønne dem som gjør
det gode. 1 Pet 2,13-14
Vi
vet at alt det som loven sier, gjelder dem som har loven, for at hver munn
skal tie og hele verden stå skyldig for Gud. Ikke noe menneske blir
rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer
vi synden å kjenne. Rom 3,19-20
Alle
har syndet, og de har ingen del i Guds herlighet. Men ufortjent og av hans
nåde blir de erklært rettferdige på grunn av forløsningen i Kristus Jesus.
Rom 3,23-24
Jeg
lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever her på
jorden, det lever jeg i troen på Guds Sønn som elsket meg og gav seg selv for
meg. Gal 2,20
Lovet
være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike
miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi
oppstandelse fra de døde! 1 Pet 1,3
Det
som var umulig for loven fordi den var maktesløs på grunn av menneskets onde
natur, det gjorde Gud. For syndens skyld sendte han sin egen Sønn i syndige
menneskers skikkelse og holdt dom over synden i vår natur. Slik skulle lovens
krav bli oppfylt i oss som ikke lar oss lede av vår onde natur, men av Ånden.
Rom 8,3-4 Et par
eksempler Hvis all
forkynnelse bare handler om at jeg er en stor synder, men at Gud tilgir
(lovens andre funksjon og evangeliets første funksjon), da forsømmes ansvaret
for denne verden (lovens første funksjon), og da forsømmes kjærligheten
(evangeliets andre funksjon og lovens tredje funksjon). Da blir jeg gående og
tenke på hvor syndig jeg er hele tiden. Da kan syndsbekjennelsen føre til
selvforakt i stedet for oppgjør, og jeg kommer ikke i gang med å leve ut det
nye livet. Hvis alt blir bare evangelium, havner
vi i en omvendelsesfri kristendom som ikke tar våre medmennesker på alvor.
Gud kan ikke bare tilgi oss uten å hente oss inn igjen fra en livsførsel som
går på bekostning av våre medmennesker. |